Erfarenhetspoäng

Efter varje spelomgång belönas spelarna med Erfarenhetspoäng (ERF). Dessa poäng används till att förbättra karaktärens Färdigheter och Förmågor. 

Du får dina ERF efter spelmötets slut. Ta ett eftersnack och låt hela spelbordet diskutera vad som hänt. För var och en av dessa frågor som du kan svara ja på vinner du en ERF:

  • Har du deltagit i spelmötet?
  • Har du avancerat mot din drivkrafts mål?
  • Har du påverkats av ditt problem?
  • Har du riskerat livet för någon annan?
  • Har du färdats genom minst en ruta på kartan där ni inte har varit förut?
  • Har du upptäckt en ny äventyrsplats?
  • Har du besegrat ett eller flera monster?
  • Utvecklade du någon nära relation med en SLP, positivt eller negativt?
  • Har ni avslutat en krönika?
  • Stilpoäng

Kostnader

Du köper upp dina Färdigheter och Förmågor med Erfarenhetspoäng som du fått efter varje spelomgång. Priset är alltid en produkt av den nivå du vill höja TILL gånger en siffra. Vanligtvis är kostnaden x5, men det kan variera. 

Ex. En höjning i en färdighet kostar till exempel Nivå du höjer till x 5. Nivå 1 till Nivå 2 kostar  alltså 10 (2×5) Erfarenhetspoäng.

  • Grundegenskap – Nivån du höjer till x 10
  • Färdigheter – Nivå du höjer till x 5
  • Kompetenser – Nivå du höjer till x 5
  • Fördelar – Nivå du höjer till x 5
  • Andra Kunskaper – Nivå du höjer till x 3