Vargfolk

Veklingar, allesammans. Måste in och värma tassarna vid elden efter en dag i skogen. Måste koka köttet så att magen inte knorrar. Jägarinnans andedräkt tålde de inte utan dog som för klena valpar. All världens ruttenhet kommer av deras svaghet. Du och din flock lever som det var menat. Ni jagar. Ni ylar tillsammans och slår inte på träbitar eller plåttunnor för att era egna röster blivit för veka.

Nu får det vara nog. Nu ger du dig av för att lära veklingarna hur alla borde leva. Och snackar någon om att vargfolk inte sprang i de första skogarna, så får de smaka dina tänder och du ska smaka deras blod.

BÄSTA GRUNDEGENSKAP: SMI
SLÄKTESTALANG: Jaktsinne
TYPISKA YRKEN: Druid, jägare, krigare
TYPISKA KVINNONAMN: Alani, Einia, Gaeta, Keawa, Lagini
TYPISKA MANSNAMN: Alane, Auhone, Jabari, Kekoa, Naako

 

Husregler

Inlägg från spelskaparen Erik Granström på Fria Ligans forum:
”I min trakoriska setting kan vargmän försättas eller försätta sig i bärsärksläge (där kallat rrochla) vilket innebär det att de blir rasande och mordiska men slutar tänka som intelligenta varelser för en bestämd tid. Spelaren tappar kontrollen sedan han/hon ”programmerat” sin karaktär med vad raseriet syftar till eller snarare vem fienden är. SL tar sedan över. Kan bli ganska intressant och potentiellt dödligt för alla parter. Naturligtvis måste karaktären få något för risken, där omedelbara eller multipla attacker kan vara aktuella, liksom okänslighet för allt som påverkar moral, psyke etc.”

Utifrån detta tänkte jag lägga till en husregel, som låter Vargfolk med talangen Bärsärk, att kunna välja att aktivera den även INNAN de blivit brutna. De aktiverar den på samma sätt, genom att offra ett antal kraftpoäng. De återfår därmed lika många poäng styrka som nivå på talangen, de gör +1 i skada, och de blir immuna mot försök till manipulera dem och liknande, MEN spelaren tappar kontrollen över karaktären och spelledaren kontrollerar nu besten tills denne lugnat sig.