Backgrounds during Downtime

Jag tänkte att vi adopterar maturation systemet från Transylvania Chronicles, och förenklar det till Experience points istället.

Antal poäng avgörs hur långt “hoppet” är från datumet vi spelade sist, till datumet där vi börjar igen. Poängen är betydligt lägre än om vi skulle spelat tiden år för år, och detta är för att detta är vad vi kallar downtime. En tid då saker är aningen lugnare för era karaktärer än vad det är under spelträffarna.

Här är en enkel fingervisning på ungefär hur mycket exp som rekommenderas via böckerna:

10-100 år ger 1-15 poäng
101-250 år ger 16-25 poäng
251-500 år ger 26-40 poäng

Dessa experience points kan användas som vanligt men även till att slå på följande tabeller för att öka backgrounds, något som vanligtvis inte går att använda Experience till.
Ett slag sker med 1T10 och kostar 3 Experience points. Man får om man vill spendera extra 1 eller 2 poäng för att få plus på tärningen, till en max total kostnad per slag på 5 poäng.


Allies

1-2: Disaster. Lose one Ally.
3-5: No change
6-9: Gain one Ally
10: gain two Allies.

Contacts

1-2: Disaster. Lose one Contact.
3-5: No change
6-9: Gain one Contact
10: gain two Contacts.

Herd

1-2: Disaster. Lose one point of Herd.
3-5: No change
6-9: Gain one point of Herd.
10: gain two points of Herd.

Resources

1-2: Catastrophe. Lose two points of Resources.
3-4: Disaster. Lose one point of Resources.
5-6: No change
7-9: Gain one point of Resources.
10: Gain two points of Resources.

Status

1-2: Catastrophe. Lose two points of Status.
3-4: Disaster. Lose one point of Status.
5-7: No change
8-10: Gain one point of Status.

 


Retainers finns inte med på listorna ovan. Det är för vampyr ganska lätt att skaffa sig en ny Ghoul om man vill, men som SL godkänner jag max 5 ghouls per karaktär, samt att dessa ghouls ska vara fullständiga karaktärer för att introduceras i krönikan.
Dvs Namn, en kort beskrivning på bakgrund och karaktärsdrag, samt stats.
Det är upp till er spelare att skapa dessa mellan spelmötena så de kan presenteras vid behov under spelens gång.