Ljusstöparen

Utanför en stuga har två kvinnor, en äldre och
en yngre, ställt upp kar som de lägger glödande
vedbitar under. På ställningar hänger ljus av
blått stearin. Kvinnorna spanar oroligt in i skogen.

Rollpersonerna möter kvinnan Engsle och
hennes dotter. De tillverkar en form av heliga
ljus som används i religiösa ritualer. Sonen i
familjen försvann för en timme sedan in i
skogen för att plocka blåskimmer, en form av
blomma som är en av ingredienserna till ljusen.
Engsle erbjuder rollpersonerna tio ljus
om de hittar sonen och för honom tillbaka i
säkerhet. Ljusen som håller på att tillverkas
fungerar inte förrän de doppats i ett kar med
pulvriserat blåskimmer. När de är färdiga kan
de tändas för att skapa samma effekt som besvärjelsen
SJÄLALJUS effektgrad 1 (sid 119 i Spelarboken).
Sonen har fångats av resen Gonlab
som håller honom som slav. Se sidan 58 för
spelvärden för resar