Tärningar

Vi använder oss av en tärningspool av tiosidiga tärningar (T10:or)  i detta spel. Du summerar vanligtvis en grundegenskap med en färdighet. Eventuellt kan vissa föremål eller omständigheter ge dig extra eller dra ifrån tärningar från den summan, slutresultatet är den pool tärningar du ska slå. Spelledaren sätter under tiden en svårighetsgrad beroende på omständigheterna (Vanligtvis 7). Svårighetsgraderna varierar från 4 till 10. 2:or och 3:or är alltid misslyckade, medan 1:or är ännu sämre. De kallas Motgångar och ger -1 på resultatet från tärningsslaget. Dvs att de tar bort en lyckad tärning, börja med det högsta resultatet.

Därefter slår du helt enkelt lika många tärningar som den blev din pool och det gäller att få så många av de tärningar du slog att visa lika med eller högre än svårighetsgraden.

10:or ”exploderar” och gör att du får lägga till ytterligare en ny tärning till din pool och får slå även den och lägga till ett eventuellt lyckat resultat till din slutgiltiga resultat. Dock går eventuella Motgångar (1:or) före och först och främst 10:orna. Har du några 10:or kvar efter eventuella Motgångar aktiverats, så får du dock slå om dessa. Skulle dessa nya tärningar visa en 1:a (Motgång) eller en 10:a (Explosion) så fortsätter man subtrahera från resultatet eller fortsätter explodera med nya tärningar.

Antal lyckade

1 lyckad – Det går dåligt, men på något sätt vänds det till din fördel.

  1. Du både ger och tar skada
  2. Du lyckas, men tappar eller förstör något objekt viktigt för dig
  3. Du lyckas men kommer vara helt försvarslös ett tag
  4. Du lyckas men drar på dig fientlig uppmärksamhet

 

2 lyckade – Det lyckas, men inte helt felfritt

  1. Du lyckas men tar lite skada också
  2. Du lyckas men ett objekt tar lite skada
  3. Du lyckas men någon upptäcker dig
  4. Du lyckas men lämnar spår efter dig
  5. Du lyckas men det tar betydligt längre tid än du väntat dig

 

4+ lyckade – Du lyckas med imponerande effektivitet

  • Avväpnar offret
  • Offret slås till marken
  • Du lämnar inga som helst spår efter dig
  • Du lyckas så bra att ingen ens märker det
  • Du hittar en glipa i försvaret, skydd halveras
  • Du gör +1 i skada
  • Du skapar något bättre än normalt, SL avgör om det ger +1 tärning eller -1 i Svårighetsgrad
  • Du gör det snabbare än väntat, halvera tiden