Demiturgy

Demiturgy är frukten av vad som händer om man ger kraften hos klan Tremere till en samling Malkavians och låter dem fritt experimentera med den under ett hundratals år. Det är precis vad som hänt med “Viktor” i Altsang. Den unga pojken omfamnades av Miklos efter tvång av Otis, och därefter dealade Otis med Simion om att få pojkens utseende ändrat till att se ut som Viktor, den påstådda Malkavian som Miklos låtsades vara under en tid.

Hjärntvättad till att tro att han verkligen var Murlins (Merlins) son och med hela den lokala klan Malkavian hejandes på honom, börjar sakta med säkert galenskapen finna sin väg in i magin och den Thaumaturgiska pathen Demithurgy är skapad.

Den kräver kunskaper i både Thaumaturgy och Dementation, och är därför svår att lära sig. Man måste dessutom ha lika högt värde i dessa för att kunna lära sig samma nivå av Demiturgy, dvs att t ex Demiturgy 3, kräver både Thaumaturgy 3 och Dementation 3.

• Fools Tounge
Får ett stackars djur att börja prata. Det förstår inte själv att de talar utan spottar bara ur sig helt slumpmässiga meningar.

System: Effekten sitter i tills nästa gryning.

• •

System: 

• • • Mirror Mask
Som mask of thousands faces fast på andra. Den som lägger denna har bara en viss kontroll över vad de andra ser.

System: 
Slår Wits + Subterfuge, diff motståndarens willpower.
Med en success upplever folk runt om att personen ifråga har mindre förändringar främst beroende på hur de upplever personen. Dvs någon som tycker illa om offret skulle kunna tycka att den blev aningen fulare eller fick monsterlika ögon osv.
Med 3 successer kan man välja som vem personen ska se ut så länge det är av samma kön och liknande storlek. 5 successes kan förvränga röst, kön, längd och allt. Till vackra varelser eller groteska monster.
Effekten varar bara en scen.

• • • • The Vanishing
Genom att förtrolla en liten säck, kan galningen få saker att försvinna ur den. Tyvärr vet han sällan vart de hamnar. Allt som stoppas i säcken teleporteras till en speciell plats. Det är alltid samma plats, men magiutövaren kan inte själv välja vart det är, även om det vanligen är inom en mils radie ifrån där den magiska säcken skapades. Man kan inte heller hämta tillbaka sakerna genom säcken utan får vackert leta reda på dem manuellt. Något som är rätt svårt under medeltiden, men kan vara extremt användbart med 2000-talets spårningsmöjligheter.

System: 

• • • • • Enter Camelot
Med denna kraft kan galningen riva väggarna till sin egen fantasi och fysiskt förflytta sig in till sin fantasivärld, en såkallad Safezone. Väl därinne upplever galningen saker som är lugnande för sitt eget psyke och han/hon återfår snabbt viljestyrka igen. Det är dock inte helt ofarligt eftersom det skydd som en sådan plats erbjuder gör att det är svårt att lämna platsen och återgå till verkligheten igen. Exakt vart galningen tar vägen är oklart, men det viskas om att “Camelot” ligger i Arcadia, Changelings hemvärld.

System: Man kan fly in till “Camelot” genom vilken reflekterande yta som helst, så länge man kan spräcka den vid själva förflyttningen (Dvs att t ex vatten funkar inte eftersom du inte kan fysiskt spräcka en vattenyta, men om du lyckas spegla dig själv i is, så funkar det.) och lyckas med sitt slag, diff 9.
För att lämna denna plats krävs ett utdraget motståndslag mot Willpower på 10 successer, diff 7. För varje dag man stannar där inne återfår man 1 i Willpower, men varje natt man stannar därinne krävs ytterligare en success på slaget för att ta sig ut därifrån igen. Man får slå ett slag per dygn för att lyckas lämna “Camelot”.