Evoluotica Absurdum Zero – Skapa karaktär

 

Steg 1: Vad är du?

Du spelar en karaktär som inte är helt mänsklig. Du kanske anser dig vara rätt mänsklig, men det finns inom dig bevis på att så är inte fallet. Det innebär att du kommer ha en viss procent mänsklighet, men aldrig kunna vara helt människa – På både gott och ont. Du börjar med två val:

Du är en mutant. Om det syns eller ej är inte relevant, men faktum är att gener från någon typ av best finns inom dig. Du kanske inte ens är medveten om det, eller så är det smärtsamt uppenbart.

eller

Du är en Robot.  En maskin skapad av människor, troligen för extremt länge sedan då få idag levande varelser vet hur man gör. Hur länge du varit aktiv är helt upp till dig, men med stor sannolikhet har dina delar byts ut flera gånger under din livstid för att du inte ska blivit en rostig skrothög redan.

I detta spel kommer vi mäta mänsklighet i en procent skala. Du kan vara 99% människa eller lägre och detta kommer påverka både ditt utseende och eventuella förmågor.

Mutant? Skulle jag ha dna från ett djur i mig?

Vi börjar med att välja vilken typ best du ärvt dna från. Det är helt upp till som spelare och hur mycket det påverkar dig väljer du senare. Välj fritt (några av enstaka val av tusentals möjliga finns inom parenteserna) eller slå 1T6.

  1. Amfibier (Grodor, Salamandrar)
  2. Däggdjur (Björn, Gris, Hund, Katt, Råtta, Varg och många andra)
  3. Fiskar (Guldfiskar, Mört, Haj, Ål, Muräna osv)
  4. Fåglar (Kråka, Måsar, Domherrar, Örnar m.m.)
  5. Insekter (Bin, Myror, Gräshoppor, Tusenfotingar med flera)
  6. Reptiler (Krokodiler, Ormar, Sköldpaddor, Ödlor)

Men jag vill ju spela människa?

I detta spel har alla minst 1% best inom sig. Någon typ av dna från ett djur eller liknande. MEN extremt få karaktärer känner till detta. Den kunskapen är utdöd. Alla varelser med 90% eller högre i mänsklighet, syns det knappt att de är något annat än renrasig människor. Så alla ”människor” i vårt spel, är alltså mutanter men känner  inte till det. Så vill du spela ”människa”, så väljer du en best så som alla andra, men väljer sedan din mänsklighet mellan 90%-99%

Ok, jag är en maskin..  Men är jag en Robot eller Cyborg?

Du väljer själv om du är helt och hållet en maskin, programmerad av människor men som utvecklat fri vilja, eller om du är en mutant som förstärkt dig själv med cybernetik av någon anledning.

Precis som med mutanter så har även du en mänsklighet. Om du har en mänsklighet på 90% eller högre så syns det inte att du är helt eller delvis maskin. Det kan vara en robot skapad för att se ut som en människa, eller en mutant med hög mänsklighet och dold cybernetik.

Så hur vet jag hur många procent mänsklighet jag ska ha?

Som nämnt tidigare så avgör din mänsklighet hur mänsklig du ser ut. Se exempel nedan.

ProcentBestExempel BestMaskinExempel Maskin
99% - 90%"Renrasig människa"Vilken människa som helst"Renrasig människa"T-800 Terminator (oskadd)
89% - 75%Mutant. Du är muterad och det syns nog. Ovanligt stort huvud, lepoardfläckig hy, stora hundögon, ormtunga eller kanske en kraftig svans.Nightcrawler (Xmen), Ser mänsklig ut, men visa detaljer visar att du har maskindelar inom dig. Data (Star Trek), Long John Silver (Skattkammar-planeten)
74% - 51%Kraftig muterad. Kanske har mänskliga drag och detaljer, men kan omöjligt dölja dem utan täcka sig helt.Azazello (The island of dr moreau)Mänskliga drag finns där, men du är helt klart i stort sett en maskinRobocop
50%- 35% Muterat djur. Du ser ut som ett djur som går på bakbenen. Det syns troligen väl vilket djur du härstammar ifrån.Klassisk djurmutant. Klassiska Disneyfigurer, Rocket i Guardians of the Galaxy.Droid. Du må ha vaga mänskliga drag eller röst, men du är helt klart en maskin.C3PO (Star Wars)
34% - 20%Bestialisk. Du är ett djur, men några få mänsklig drag, så som talförmåga och fingrar så du kan hantera mänskliga föremål.Animaliska figurer, som Lufsen, BoltDu är en maskin. Ingen skulle ta dig för en människa. Kanske larvfötter eller praktiskt skyddshölje och en billig talsyntes som gör det möjligt att hjälpligt kommunicera.Johnny 5 (Short Circuit), R2D2 (Star Wars)
19% - 10%Nästan ren best. Svårt att relatera till människor alls. Går på "alla fyra". bär troligen inte kläder och använder knappt utrustning.Rikitikitavi, Shere KhanDen fria viljan hos dig är nästan helt borta. Du har ett program som ska följas. Allt utanför programmet är buggar och bör ignoreras.BB9e (Star Wars)

Notera att tabellen går ner till 10%. Sjunker din mänsklighet under 10% så är din karaktär så förvildad att du inte längre kan spela den. Den lever helt på instinkt. Detsamma gäller maskiner, men de går helt enkelt tillbaka helt till tidigare programmering (Robot) eller fastnar i egen inbillad kodning (Cyborg).

Utifrån ditt val i tabellen ovan bör du nu ha en utvald klass:

  • ”Människa” – Mutant med min 90% mänsklighet
  • Mutant – Synligt muterad människa eller djur (inklusive Psi-mutant). Mänsklighet på  89% – 51%
  • Best – Muterat djur, mänsklighet 50% – 10%
  • Cyborg – Mutant med cybernetik, mänsklighet 90%-10%
  • Robot – Maskin, med mänsklighet 99% – 10%

Steg 2: Hur är du?

Det är snart dags att sätta ut poäng på dina grundegenskapen. Ska du spela en mutant, så fortsätter du bara läsa vidare. Men har du valt att spela robot, så hoppar du ner till avsnittet ”Rekommenderade systemkrav” längre ner.

Du får först välja hur gammal din karaktär ska vara. Du får då en summa poäng att fördela på dina grundegenskaper.

Ung (15-23år) – 15 poäng
Vuxen (24-50 år) – 14 poäng
Gammal (51+ år) – 13 poäng

Fördela sedan dina poäng mellan de fyra grundegenskaperna.

Rekommenderade systemkrav

Spelar du en Robot så spelar inte ålder någon roll, utan du består av ett antal delar. Dessa delar har förinställda grundegenskaper och du summerar de poäng du får genom de delar som tilldelats dig (dra två av varje, chassi, underrede och huvud, välj ut de tre delar du vill använda (en av varje), och släng övriga.

Grundegenskaper

Fyra grundegenskaper, men dessa kan variera beroende på din mänsklighet.

Mänsklighet 99% - 51%Mänsklighet 50% eller lägre (Best)Mänsklighet 50% eller lägre (Maskin)
StyrkaStyrkaServo
SmidighetSmidighetStabilitet
IntelligensIntelligensProcessor
KarismaInstinktNätverk

 

Steg 3: Yrke

Välj ett av följande yrken.
(LISTAN UNDER UTVECKLING)

  • Budbärare (Ryttare)
  • Krönikör / Kunskapare
  • Miniboss / Underboss
  • Prokurator
  • Samlare
  • Tekniker
  • Utredare
  • Zonstrykare
  • Forskare – (Kunskapare, Protokolldroid, Apotekare)
    Helare (Läkare, Artister,
    Mystiker (Magiker, Nåjder, Ockultister)
    Månglare (Försäljare, Nasare, Fixare). En person som köper och säljer varor eller tjänster.
    Nybyggare (Odlare, Uppfödare, Slav
    Skrotskalle (Mekaniker, tekniker, industriarbetare)
    Soldat (Krigare, Krossare, Officier)
    Trashank (Tiggare, Slav)
    Rättskipare (Polis, Försvarare, Livvakt, väktare)
    Zonstrykare (JägareMiniboss
    Styrka
    – Råskinn—- Rättskipare (Polis, Försvarare, Livvakt, väktare)

    – Skrotskalle ()

    Smidighet

    – Soldat (Krigare, Krossare, Officier)

    Officier
    Strategi (KAR)

    Intelligens

    – Mystiker (Magiker, Nåjder, Ockultister)

    – Lärd (Forskare, Kunskapare, Protokolldroid, Apotekare)

    – Läkare

    Karisma

    – Influenser (Artist, Politiker, Miniboss, buffs)

    – Månglare (Försäljare, Nasare, Fixare)

    – Nybyggare (Odlare, Uppfödare, Budbärare)

    Luffare
    -Sakletare

Steg 4: Färdigheter

Efter grundegenskaperna är klar är det dags för färdigheter. Det finns totalt 16 färdigheter i spelet och de beskrivs alla längre fram i detta kapitel. Varje färdighet är kopplad till en av de fyra grundegenskaperna STYRKA, SMIDIGHET, INTELLIGENS och KARISMA.

Den ålder du valt till din karaktär, avgör hur många poäng du får:
Ung – 8 poäng
Vuxen – 10 poäng
Gammal – 12 poäng

DE 16 FÄRDIGHETERNA
Styrkeprov (STY)
Uthållighet (STY)
Närstrid (STY)
Hantverk (STY)

Smyga (SMI)
Fingerfärdighet (SMI)
Rörlighet (SMI)
Skytte (SMI)

Speja (INT)
Bildning (INT)
Överlevnad (INT)
Genomskåda (INT)

Manipulera (KAR)
Charma (KAR)
Vårda (KAR)
Djurhantering (KAR)

Steg 5: Förmågor

Din karaktär har tillgång till tre typer av förmågor. Du får 3 förmågor från början. Du måste placera en på varje typ av förmåga, med undantag från mutanter och robotar. Mutationer och robotmoduler slumpas ut via ett tärningsslag på respektive slumptabell.  Du kan dock spendera 2 poäng till att få välja en av dessa istället, men får då ingen allmän förmåga från start.

Klassförmågor

Dessa utgår från den klass du tillhör (Se mänsklighet ovan). De olika klasserna kan ha mer än en grupp av förmågor, och du kan välja/slumpa från fler än en grupp. Vissa grupper har därimot restriktioner. Robotmoduler kan (nästan) bara användas av Robotar, Mänskliga kontakter kan kräva att du har mänsklighet på minst 90%, och Djurförmågor får endast väljas av mutanter med högst 74% mänsklighet.

Yrkesförmågor

  1. Budbärare (Ryttare)
  2. Fixare / Nasare
  3. Helare
  4. Jägare
  5. Krigare
  6. Kriminell (Tjuv, Krossare)
  7. Krönikör / Kunskapare
  8. Miniboss / Underboss
  9. Nybyggare (Överlevare, Farmare, Petclass)
  10. Nåjd / Mystiker
  11. Prokurator
  12. Officer
  13. Rättskipare
  14. Samlare
  15. Skrotskalle / Mekaniker
  16. Slav
  17. Soldat
  18. Tekniker
  19. Utredare
  20. Zonstrykare

Allmänna förmågor

Förmågor som du kan ha oavsett klass och yrke.